• Responsive

    طرح گفتمان

  • Tile Design

    طرح گفتمان قطبها

  • Customizability

    طرح گفتمان جدید

طرح گفتمان نخبگان جهت ارتقای علمی دانشجویان و حوزویان از سال 1393 در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم راه اندازی گردید.
آغاز جهش پژوهشی
آغاز جهش پژوهشی آغاز جهش پژوهشی حوزه علمیه خراسان از هفته آینده/پیوستن بیش از 50فقه پژوه خراسانی به جامعه پژوهشگران حرفه ای فقه حجت الاسلام مصطفی دری به برنامه های طرح روشمند سازی تحقیقات علوم اسلامی اشاره کرد و گفت: با مجلات سراسر کشور به منظور چاپ مقالات این طرح تفاهم نامه امضا کردیم و امید است در پایان دوره، بتوانیم نوید اضافه شدن بیش از 50 طلبه نخبه را به عرصه پژوهشگران فقه بدهیم. آغاز جهش پژوهشی حوزه علمیه خراسان از هفته آینده/پیوستن بیش از 50فقه پژوه خراسانی به جامعه پژوهشگران حرفه ای فقه حجت الاسلام مصطفی دری به برنامه های طرح روشمند سازی تحقیقات علوم اسلامی اشاره کرد و گفت: با مجلات سراسر کشور به منظور چاپ مقالات این طرح تفاهم نامه امضا کردیم و امید است در پایان دوره، بتوانیم نوید اضافه شدن بیش از 50 طلبه نخبه را به عرصه پژوهشگران فقه بدهیم.

آغاز جهش پژوهشی حوزه علمیه خراسان از هفته آینده/پیوستن بیش از 50فقه پژوه خراسانی به جامعه پژوهشگران حرفه ای فقه


زهرا غفوریان _ سرویس زیارت/ به گزارش خبرگزاری رضوی نشست خبری طرح ملی هوشمند سازی تحقیقات علوم اسلامی و آغاز کارگاه های مشق اجتهاد، بیستم تیر ماه با حضور حجت الاسلام مصطفی دری مدیر طرح ملی روشمند سازی تحقیقات علوم اسلامی، حجت الاسلام علی اکبر نوایی مدیر دفتر نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان و حجت الاسلام هادی حصاری مدیر ترویج و گسترش پژوهش حوزه علمیه خراسان در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد.
حجت الاسلام دری در ابتدا به ویژگی ها و مزیت های این طرح اشاره کرد و گفت : طرح روشمند سازی تحقیقات علوم اسلامی مصوب میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی دفتر تبلیغات و به محوریت مؤسسه آموزش امام رضا(ع) انشالله در چهار شهر قم، تهران، مشهد و اصفهان از هفته آینده آغاز خواهد شد.
وی افزود: ما در این طرح به دنبال روشمند کردن پژوهش های حوزه علوم اسلامی هستیم که در گام اول تنها به عرصه فقه پژوهی خواهیم پرداخت و در گام های بعد عرصه های دیگری مانند کلام، تفسیر، حدیث و فلسفه را مدنظر قرار خواهیم داد.
حجت الاسلام دری گفت: در شورای علمی این طرح بزرگانی مانند حجج الاسلام و المسلمین صادقی رشاد، مجتبی الهی خراسانی، احمد مبلغی، علی اکبریان، اسلامی، شریعتمدار، مریجی، هاشمیان و اشکوری حضور دارند و در کنار آن، مشاورین علمی و اجرایی فعالیت می کنند.
برگزاری کارگاه فقه پژوهی در چهار شهر فقهی کشور
وی افزود: در فاز اول طرح که فقه پژوهی است به دنبال برگزاری کارگاه های 15 جلسه در شهرهای مهم فقهی کشور که عرض شد، خواهیم بود.  
حجت الاسلام دری به تفاوت این کارگاه ها با سایر کارگاه های برگزار شده اشاره کرد و
افزود: در این طرح به دنبال این هستیم که کارگاه هایی به صورت عمومی برگزار نکرده و پژوهشگران نیمه فعال حوزه را هدف قرار می دهیم، منظور از پژوهشگران نیمه فعال کسانی هستند که در مقطع سطح 4 حوزه مشغول به تحصیل یا از نحبگان سطح سه هستند که تاکنون پژوهش جدی در حوزه فقه انجام ندادند.
امضای تفاهم نامه با مجلات سراسر کشور
حجت الاسلام دری گفت: با تمام مجلات فقهی سراسر کشور تفاهم نامه امضا کردیم تا مقالاتی که در کارگاه ها تولید می شود حتما به انتشار برسد، ما معتقد هستیم که یکی از انگیزه هایی که باعث می شود افراد به عرصه پژوهشگران حرفه ای بپیوندند، چشیدن طعم انتشار مقاله در یک مجله معتبر خواهد بود.
مدیر طرح ملی روشمند سازی تحقیقات علوم اسلامی ابراز کرد: تاکید ما این است که کسانی که در کارگاه ها شرکت می کنند، حتما مقاله بنویسند و افراد به لحاظ انگیزشی و سطح علمی در مرحله ای باشد که حتما مقاله بنویسد؛ چرا که نگارش مقاله و انتشار مقاله استمرار حضور آن ها را در عرصه پژوهش بالا می برد.
مدیر طرح ملی روشمند سازی تحقیقات علوم اسلامی ابراز کرد: اساتید کارگروه، اشخاص شهره ای هستند که سال ها در عرصه فقه به پژوهش پرداختند، از جمله حجج الاسلام و المسلمین مبلغی، ایازی، قاضی زاده، درایتی، نوایی و دکتر صابری.
نوید اضافه شدن بیش از 50 طلبه نخبه به عرصه پژوهشگران فقه
وی با اشاره به اینکه دو کارگاه به صورت همزمان در هفته آینده و یک کارگاه با محوریت مرکز تخصصی آخوند خراسانی در دهم شهریور ماه برگزار خواهد شد، گفت: امید است در پایان دوره ما بتوانیم نوید اضافه شدن بیش از 50 طلبه نخبه را به عرصه پژوهشگران فقه بدهیم.
حجت الاسلام
دری گفت: خروجی این کارگاه ها بعد از اتمام 15 جلسه، طرحنامه تفصیلی یک مقاله علمی پژوهی خواهد بود یعنی با پایان جلسه پانزدهم باید هر پژوهشگری که در این کارکاه شرکت کرده یک طرحنامه تفصیلی مقاله علمی پژوهشی ارائه دهد و بر اساس آن طرحنامه تفصیلی سه ماه فرصت خواهد داشت تا مقاله را بنویسد.
وی افزود: از معاونت پژوهش حوزه علمیه و مرکز استعدادهای برتر که برگزار کننده هستند، درخواست کردیم به ازای هر پنج پژوهشگر یک پشتیبان را معرفی کنند، پشتیبان کسی است که حداقل سابقه نگارش سه مقاله منتشر شده را دارد و وظیفه او پیگیری و راهنمایی علمی به پژوهشگر در طول دوران نگارش مقاله است و پشتیبان ها این امکان را خواهند داشت تا مقالاتی که به یاری او تولید می شود را به صورت مشترک به نام خودشان و نویسنده به چاپ برسانند.
حجت الاسلام دری گفت: الحمدلله در مشهد مجلات خوبی در عرصه فقه پژوهی آغاز به کار کردند و این امتیاز خوبی است که مشهد امکان انتشار مقالات این کارگاه ها را دارد.
مدیر طرح ملی روشمند سازی تحقیقات علوم اسلامی با اشاره به اینکه بعد از ارزیابی مقالات و پذیرفته شدن آن ها، گواهی حضور در دوره را به پژوهشگران خواهیم داد، افزود: این گواهی را نماینده اساتید، معاونت محترم پژوهش و مرکز موسسه اموزش عالی امام رضا(ع) و میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی تایید می کنند؛ بنابراین گواهی معتبری است که از لحاظ اعتبار و وزانت در کارگاه های دیگر داده نشده است.
حجت الاسلام دری گفت: ما این کارگاه را به لحاظ خبری در سایت مشق اجتهاد و در کانال سروش  و تلگرام دنبال می کنیم. هر ماه هم گزارشی از روند برگزاری کارگاه ها به صورت اینفوگرافی
و کلیپ های یک دقیقه ای در خود سایت خواهیم گذاشت.
مدیر طرح ملی روشمند سازی تحقیقات علوم اسلامی افزود: همچنین در طول برگزاری کارگاه و سه ماه ای که زمان نوشتن مقاله است، در سامانه ای که به همین منظور در سایت مشق اجتهاد تنظیم شده است و پژوهشگران در آن ثبت نام می کنند، آموزش های مجازی و اطلاع رسانی هایی که لازم باشد با کمک نرم افزار مدیریت آموزشی در اختیار انها قرار خواهیم داد.
وی افزود: امتیازاتی چون انگیزشی که اساتید در طول دوره با پژوهشگران دارند، وسواسی که برگزار کنندگان این کارگاه ها در انتخاب پژوهشگران دارند، پشتیبان های علمی که در طول نگارش مقاله راهنما و پیگیر نگارش مقاله هستند و به علاوه سطح علمی و انگیزشی خود حاضران در کارگاه ها دست به دست هم خواهند داد تا مقالات وزین و پرمحتوایی تولید شود.
حجت الاسلام دری افزود: انشالله ما بتوانیم در مراسم اختتامیه ای که اواخر امسال در مشهد علاوه بر قم برگزار خواهیم کرد، نوید اضافه شدن بیش از 50 پژوهشگر را به عرصه پژوهشگران حرفه ای بدهیم که مراد ما از پژوهشگر حرفه ای کسانی هستند که حداقل یک مقاله در سال را به انتشار خواهند رساند.
برگزاری کارگاه ها در مدرسه علمیه سعادت و آیت الله خوئی
حجت الاسلام دری با بیان این که کارگاه اول در مدرسه علمیه سعادت با همکاری و مدد مرکز استعدادهای برتر و نخبگان از 23 تا 28 تیرماه برگزار خواهد شد، افزود: همزمان با آن، کارکاه دیگری هم به مرکزیت مدرسه آیت الله خوئی برای طلاب سطح سه و چهار حوزه های علمیه برگزار خواهد شد.
وی افزود: مراسم افتتاحیه و اختتامیه کارگاه ها هم البته مشترک خواهد بود و افتخاری است که این کارگاه ها را
با این دو مرکز خوشنام پژوهشی برگزار می کنیم.
در ابتدای نشست حجت السلام علی اکبر نوایی، مدیر دفتر نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان به ضرورت پاسخگویی فقه به نیازهای روز اشاره کرد و گفت: اجتهادی که نیازهای زمان را پاسخ دهد در آیات قران نیز منعکس شده است و دستور می دهد که نیازها را از درون فقه استخراج کنیم که در این زمینه روایات زیادی هم وارد شده است.
وی افزود: لذا حوزه های علمیه باید توانایی فکری علمی و عملی در حد نیازهای روز آمد را داشته باشند که متاسفانه فقه هنوز نتوانسته است به آن برسد درحالیکه درون مایه و جوهره آن را دارد.
وی اظهار کرد: عرصه های فقه پژوهی یک ضرورت است و ما باید به سمت فقه های مضاف برویم. مکانیزم هم دارد که باید به اصول و روش ان مسلط باشند؛ بنابراین ورود به فقه سیاسی، حکومتی و تمدن نیز لازم است.
حجت الاسلام نوایی افزود: ساختار و شاکله فقه پژوهی باید مورد توجه قرار گیرد که در این دوره الحمدلله تدارک شده است. همچنین در این دوره به عرصه هایی که فقه باید پژوهش کند و پاسخ بدهد، عرصه های که نیروها خصلت اجتهاد و توانایی اجتهاد را پیداکنند و همچنین بررسی مکانیزم اجتهاد در فقه معاصر  پرداخته می شود.
مدیر دفتر نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان در پایان یادآور شد: سبک شروع این دوره ها نقطه گذار و تحول آفرین هستند و با این شاکله اولین بار اتفاق می افتد و قطعا عناوین دروس  و حضور این چنین اساتیدی مشوق خواهند بود و با پیگیری های آقای دری که دغدغه مند و  پیگیر هستند، پیش بینی می کنیم اقدام پرنتیجه و عملیاتی باشد و قول همکاری را خواهیم داد.
 
امتیاز دهی
 
 

Responsive Design

لیست پیوندهای یک

  • صرفا جهت تست صرفا جهت تست صرفا جهت تست صرفا جهت تست
  • صرفا جهت تست صرفا جهت تست صرفا جهت تست صرفا جهت تست
Live Tiles

لیست پیوندهای دو

  • صرفا جهت تست صرفا جهت تست صرفا جهت تست صرفا جهت تست
  • صرفا جهت تست صرفا جهت تست صرفا جهت تست صرفا جهت تست
Customizability

لیست پیوندهای سه

  • صرفا جهت تست صرفا جهت تست صرفا جهت تست صرفا جهت تست
  • صرفا جهت تست صرفا جهت تست صرفا جهت تست صرفا جهت تست
Copyright © 2016 bou.ac.ir
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما